ITIL – Hype eller substans?
De sidste par år har ITIL været et af de mest omtalte og hypede emner – men er der noget om det?ITIL er Best Practice for hvordan arbejdet i en IT afdeling struktureres og ledes, hverken mere eller mindre. I ITIL får du en grundig viden om hvilke funktioner en IT afdeling bør have, hvilke processer og aktiviteter der skal udføres, og hvordan teams kan struktureres på den bedste måde.
Hvorfor så al hypen – og hvorfor nu?
ITIL har eksisteret siden starten af 90''erne, men har levet en stille tilværelse frem til midt i 2000-tallet. Da begyndte der at komme fokus på modenheden i IT afdelingen i de største virksomheder, og her var ITIL et rigtig godt værktøj – man kunne sammenligne ens egen IT afdeling med Best Practice, og få viden og inspiration til at gøre tingene bedre.
Alle "de store" kører ITIL, simpelthen fordi det er den mest komplette og bedst dokumenterede Best Practice. ITIL er nu begyndt at blive hvermands eje da også mindre virksomheder begynder at fokusere på modenheden i IT afdelingen.
Er der substans i ITIL?
Ja – men hvis man er en mindre IT afdeling, dvs. mindre end 75 mand i IT funktionen, så kræver ITIL en del omtanke, da materialet er så omfattende. Er man en virksomhed i SMB segmentet som går i gang med ITIL vil man typisk have svært ved at skelne vigtigt fra mindre vigtigt, og ITIL kan derfor være en meget stor mundfuld.
Derfor har vi udviklet et SMB Roadmap, som er et standard ITIL implementeringsforløb målrettet danske virksomheder med mellem 5 og 50 mand i IT afdelingen. På baggrund af vores erfaringer har vi udviklet vores egen "Best Practice for Best Practice", og giver erfaringerne videre til dig i et to dages workshop forløb. Efter forløbet har I fået indsigt i Best Practice, og I har fået lagt en plan for hvordan I øger modenhed i IT afdelingen.