Når IT strategien gør ondt.
I mange danske virksomheder er IT strategien enten fokuseret på teknologivalg, eller også bruges den til at definere hvilke projekter IT afdelingen vil prioritere i det kommende år. I stedet for at være et middel, bliver den et mål i sig selv – den findes fordi forretningen kræver at den findes.IT strategien er broen mellem forretning og IT afdelingen, og hvis broen ikke er ordentligt funderet opleves der hurtigt problemer i samarbejdet mellem forretning og IT.
Medarbejderne i IT afdelingen vil ofte opleve frustrationer over ikke at blive værdsat, projekter med en god business case bliver aldrig godkendt osv. Forretningens ledelse vil på den anden side opfatte IT afdelingen som et costcenter der skal presses mest muligt ud af, og ser ikke IT som en værdiskabende aktivitet.
En IT strategi skal udvikles med udgangspunkt i forretningens strategi og skal i et enkelt sprog forklare hvordan IT afdelingen opfatter aktiviteterne i forretningen – og hvordan anvendelsen af IT skal støtte op om disse aktiviteter.
Dermed kommer IT strategien til at levere værdi på to fronter:
- Processen med at skrive IT strategien er den bedst tænkelige mulighed for at starte en dialog med forretningen, på deres præmisser...
- Produktet af IT strategien gør det meget tydeligt hvilken værdi IT afdelingen leverer, og dermed også hvilke services der er de vigtigste – og IT strategien bliver den forståelsesramme større beslutninger baseres på.
Hvis du er gået i stå med din IT strategi, kan vi hjælpe dig videre – vi har både erfaringen og skabelonerne, så arbejdet bliver pragmatisk og målrettet.